De adviseurs van het OKB, dat al sinds 1979 bestaat, zijn allemaal voormalige ondernemers. ,,Zij kennen het vak uit de praktijk, niet uit een boekje’’, zegt Susanne Hietbrink, directeur van de stichting OKB. ,,Zij weten hoe het voelt als je moeilijke beslissingen moet nemen.’’

Ondernemers die hulp zoeken, wenden zich ook makkelijker tot het OKB omdat ze weten dat ze daar met voormalige collega’s te maken krijgen. ,,Bij andere ondernemers leg je sneller je problemen op tafel’’, aldus Hans Biesheuvel, de voorzitter van het OKB. ,,Zij spreken dezelfde taal. De drempel is dan veel lager.’’

Zzp’ers

Biesheuvel weet waarover hij het heeft. Hij is, behalve ex-ondernemer, ook voorzitter van MKB-Nederland, de werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. Hulpverzoeken bij het OKB komen grotendeels van kleine bedrijven, met hooguit 20 personeelsleden. Ook veel eenmansbedrijven, zzp’ers, weten de weg naar het Ondernemersklankbord te vinden.

De circa 300 adviseurs van het OKB doen hun werk belangeloos, omdat ze het prettig vinden om nog actief te blijven en hun kennis door te geven aan een nieuwe generatie. De hulp kost in principe geen geld, al wordt de bedrijven wel gevraagd om een donatie van 100 euro. Voor dat bedrag kunnen ze een half jaar advies krijgen. ,,En er zijn ondernemers die zelfs dat niet betalen, zozeer staat het water hun tot de lippen’’, zegt Biesheuvel.

Tevreden

Het OKB draait op een begroting van zo’n 1 miljoen euro per jaar. Het ontvangt subsidie van de overheid en wordt ook gesponsord door een aantal grote bedrijven.

De resultaten van het klankbord zijn opvallend positief: 90 procent van de ondernemers die hun problemen aan een OKB-adviseur voorlegt, blijkt achteraf tevreden over de geboden hulp. In een derde van de gevallen was er na een OKB-avies weer sprake van een hogere omzet. Bij verzoeken om faillissementspreventie (ruim de helft van het totaal aantal hulpvragen) slaagt het OKB erin om twee derde van de bedrijven overeind te houden. Dat bespaart 2 ton per geval aan maatschappelijke kosten. En dan heb je het nog niet eens over de emotionele betekenis die de redding van het bedrijf heeft voor de ondernemer en zijn omgeving, zegt Hietbrink.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl